ZSP nr 3 w Zamościu, czyli popularnego „elektryka” nikomu nie trzeba przedstawiać, większość doskonale rozpoznaje tą szkołę. Wiele się w niej dzieje ciekawego a jedną z takich ciekawych inicjatyw to realizacja projektu pt. pt.”Sukces elektryka to dobra praktyka” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach programu PO KL. Na wstępie w kilku zdaniach o projekcie, otóż polega on na zorganizowaniu i wysłaniu naszych uczniów na miesięczne praktyki za granicę dokładniej mówiąc do Niemiec. Organizacją przyjmującą w Niemczech jest VITALIS Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH w Schkeuditz nieopodal Lipska w Saksonii.

Projekt rozpoczął się w 2013 roku i objął swym działaniem klasy trzecie na przestrzeni dwóch roczników szkolnych od 2013 do 2015. W szkole zorganizowaliśmy dla naszych uczestników przygotowanie pedagogiczno – językowe oraz BHP na miejscu w Niemczech odbyło się szkolenie kulturowe. Uczniowie otrzymali odpowiednie dokumenty potwierdzające naszą pracę w szkole jak również ze strony przyjmującej, w postaci certyfikatów oraz unijnego dokumentu EuroPass.

 

Jak już wcześniej wspomniałem projekt rozciągnął się na spory interwał czasowy, nieuchronnie zbliżamy się do końca przygody z projektem, którego koniec zapisaliśmy na 28 lutego 2015 roku. Wszystko co dobre szybko się kończy wszyscy znamy to powiedzenie, naturalnie w takim momencie przychodzi czas na podsumowanie i refleksje. Oceny projektu a w zasadzie efektów jakie miał przynieść nie da się opisać w jednej płaszczyźnie, trzeba patrzeć i myśleć wielowymiarowo. Co to oznacza, oznacza to tyle że, efektów należy poszukiwać w różnych aspektach pracy szkoły, uczniów i ich rodziców. Ale po kolei przyjrzyjmy się temu co niesie za sobą nasz projekt.

Beneficjentem czyli zainteresowanymi i najważniejszymi osobami w projekcie są uczniowie. Nie powinien nikogo zatem dziwić fakt iż, to oni skorzystali najwięcej z projektu. A co zyskali? Najlepiej jak wypiszę w punktach. Najważniejsze cele i oczekiwania zawierające się w następujących punktach:

Zdobycie doświadczenia zawodowego u zagranicznego partnera a co za tym idzie poszerzenie swoich umiejętności i kwalifikacji zawodowych w zawodzie technik elektryk. Wartością dodaną dla uczestników będzie również wzbogacenie wiedzy związanej z branżą elektryczną. Przy okazji istnieje szansa na sprawdzenie się i porównania wiedzy i umiejętności z rówieśnikami z różnych krajów.

Przełamywanie barier międzyludzkich, językowych i kulturowych pomiędzy naszymi krajami. Poznawanie historii, obyczajów i kultury oraz obalanie stereotypów o naszych narodach. Możliwość zawarcia nowych znajomości z uczestnikami pochodzącymi z innych krajów, które w przyszłości mogą zaowocować przyjaźnią.

Wzrost motywacji do nauki i osiągania lepszych wyników nie tylko z przedmiotów zawodowych. Wzrost poczucia własnej wartości ponieważ wyjazd zaproponowany został jedynie najlepszym uczniom – po rundzie selekcyjnej.

Kolejny aspekt to zmiana własnej mentalności w kierunku poszukiwania pracy po ukończeniu szkoły. Nabyte doświadczenia i umiejętności zawodowe oraz językowe podwyższą kompetencje uczniów i zwiększą ich szanse na znalezienie interesującego zatrudnienia Wszelka dokumentacja potwierdzająca udział w stażu będzie podnosiła ich wartość jako przyszłego pracownika. Projekt ma ogromne znaczenie dla rozwoju osobistego uczestników, gdyż nauczy ich kreatywności, przedsiębiorczości i mobilności zawodowej, a w rezultacie może się przyczynić do zmniejszenia bezrobocia w naszej gminie i powiecie.

Wyrównanie szans dla młodzieży z terenów wiejskich, która stanowi w naszej szkole spory procent uczniów. Zniknie u nich poczucie pracownika ze "ściany wschodniej polski" jako gorzej wykwalifikowanego przyszłego elektryka.

Na płaszczyźnie szkoła/instytucja edukacyjna też zaplanowano efekty. Oto one:

Wymiernym efektem projektu będzie podniesienie jakości kształcenia zawodowego, a tym samym wzrost prestiżu szkoły na rynku edukacyjnym w naszym regionie. Szkoła zapewniła innowacyjne podejście do edukacji zawodowej tak by było jak najbardziej atrakcyjne i zarazem skuteczne. Efekty kształcenia odpowiadały potrzebom rynku pracy lokalnego i krajowego.

Zaangażowanie pracowników szkoły oraz nauczycieli w realizację projektu. Doświadczeni nauczyciele sprawowali opiekę nad uczniami w trakcie miesięcznych praktyk. Nauczyciele z wieloletnim doświadczeniem zawodowym doskonale przygotowywali stażystów przed wyjazdem.

Rodzice wspierali szkołę duchowo i mobilizowali swoich synów do pracy. Niektórzy uczniowie po raz pierwszy w życiu wyjechali w świat po za Polskę. Nie było sytuacji z których musielibyśmy się wstydzić czy interweniować. Możemy pochwalić się podziękowaniami z firmy Vitalis i niemieckich opiekunów praktyk na temat solidnego przygotowania merytorycznego i praktycznego na wysokim poziomie. W trakcie wykonywanych prac wykazywali się solidnością i sumiennością co zostało zauważone i docenione w postaci ocen w dziennikach praktyk.

Podsumowując 18 miesięcy trwania projektu najważniejsze cele i oczekiwania zostały osiągnięte. Stało się tak ponieważ nasze podejście do realizacji było bardzo „zdrowe”, nie nastawialiśmy się tylko na wyjazd. Nie sztampowe działanie zaowocowało wymiernymi korzyściami dla wszystkich zainteresowanych stron projektu. W tym momencie nie mówimy nie przyszłym projektom, jesteśmy otwarci na nowe wyzwania. Przecież kształcimy również techników informatyków i elektroników. Na koniec zapraszam do śledzenia naszej szkolnej strony internetowej gdzie znajduje się foto kronika dobrych praktyk z pobytu obydwu grup z obszerną galerią.